fredag 2 mars 2018

Berättande texter

På svenskan har vi börjar arbeta med berättande texter. Målet är att eleverna ska förstå syftet med fabler och få kunskap om hur dessa är strukturerade. Vi ska även känna till de olika språkliga drag och grammatiska konstruktioner till exempel dialoger och tidsord.

Syftet med en berättande text är för att roa läsaren och ibland för att förmedla kunskap. Vi möter berättande texter i till exempel sagor, spökhistorier och romaner.

Dagens lektion har handlat om fabeln Haren och sköldpaddan. Eleverna fick bildkort som berättade fabeln. I små grupper skulle eleverna återberätta fabeln med hjälp av korten och olika tidsord.



Koppling till läroplanen i svenska (lgr11):

Läsa och skriva
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texter och sakprosatexter
  • Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. 
Språkbruk
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar