torsdag 31 augusti 2017

Zick Zack

I Zick Zack skrivrummet får eleverna lära sig att skriva återberättande, beskrivande, berättande, instruerande, argumenterande och förklarande texter.

Eleverna får de verktyg de behöver före, under och efter skrivandet.


Boken är utarbetad för att hjälpa eleverna att nå kunskapskraven för skrivande. I kursplanen för ämnet svenska och svenska som andraspråk i Lgr 11 kan man under rubriken Centralt innehåll (vill ni läsa mer i kursplanen för svenska, klicka bara på länken) bland annat läsa följande för de olika delområdena:

Läsa och skriva:

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texter och sakprosatexter:
  • Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag
Språkbruk:

  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket
    syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Under veckans gång har eleverna börjat sitt arbete med återberättande texter. Syftet är att återge en serie händelser i tidsföljd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar