Beskrivande texter skrivs för att beskriva hur någonting är. Det kan gälla allt från ett djur, ett land, en naturtyp, en religion eller en teknisk apparat.
Målet med steg 1 är att eleverna ska förstå syftet med en beskrivande text och få kunskap om innehållet och hur det är organiserat i olika stycken.
I dag har vi läst en faktatext om renar samt svarat på frågor utifrån textens innehåll.
Koppling till läroplanen (Lgr11):
Läsa och skriva:
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
- Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Språkbruk:
- Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket
syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar