fredag 4 maj 2018

Fabeler

Under ett par veckor har vi arbetat med berättande texter. Vi har lärt oss hur man skriver fabler. Under arbetets gång har vi lärt oss hur en fabel är uppbyggd, hur man skriver dialoger, vilka tidsord som passar bra i en berättande text och utifrån våra kunskaper har eleverna den här veckan planerat och skrivit en egen fabel.

Några av fablerna är redan färdiga och de som vill kommer att få publicera den här på bloggen. Så håll utkik så kommer ni att få ta del av många välarbetade elevtexter.


Ett mål vi har lagt lite mer fokus vid under arbetets gång är att eleverna själva noggrant ska planera sina texter och under arbetets gång, utifrån feedback från kompisar och lärare, kunna bearbeta texten så att den blir bättre.

Koppling till läroplanen i svenska (lgr11)

Läsa och skriva
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. 
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar